Daripade nyarek Pokemon, mending nyarek Menantu buat Emak

Daripade nyarek Pokemon, mending nyarek Menantu buat Emak
Daripade nyarek Pokemon, mending nyarek Menantu buat Emak

Dunie digital agik ribot kalah-kalah agik gelombang tsunami, banjir bandang, dan isu-isu politik dan teror sana-sini. Pokemon Go beberape pekan lalu ni lah pemicu keributannye. Memang seru sih bagi kite-kite yang mase kecik e dihadapkan melulu hari-hari e dengan pelam fiksi yang namenye Pokemon ni.

Budak kecik jaman 80an, 90an pasti paham benar lah dengan pelam yang satu ini. Sampai-sampai dulu pon bebagai macam jenis permainan, aksesoris, sampai cabotan pon brandingnye pokemon.
Saking larisnye pelam Pokemon dikala itu. Sekarang, 2016 ni yang agik populernye dengan smartphone, dibuatlah same John Hanke (CEO Niantic) permaenan yang menggunekan karakter Pokemon di dalamnye, yang dikasik name Pokemon Go.

Bukan name heboh agik dah dunie dibuatkan Pokemon Go ni. Banyak cerite lucu dan tragis gare-gare Pokemon Go yang mbuat budak-budak begitu autis maenkannye. Tapi sebelom masok ke cerite, aku kasitau lok cemane care maenkannye biar yang ndak maen, bise nyambong dan paham dengan rampotan aku ni.

Pertame, download lok aplikasinye Download APK
Abes itu Instal dan langsung maenkan. Jangan lupa idopkan hape, paket data, same GPS.
Aturan maen e gampang. Asal udah mulai, ade gambar-gambar jalan (peta/ maps), kitak langsung jak jalan.
Nanti kalo ade Pokemon, langsung kitak tangkap pakai Pokeball dengan mode kamera. Bukan kitak melompat nerpak Pokemon e di jalan. Karne bende itu cuman ade di hape.
Istilah kerennye tu Augmented Reality atau bahase kampongnye, seolah-olah nyate.
Pokoknye maen e tu same macam pelam Pokemon lah tu. Kitak betualang nyarek Pokemon, abes itu tangkap pakai Pokeball.
Gitu yak maen e, tapi bise banyak yang terlalu serius maenkannye. Mungkin khayalannye dah macam di pelam itu.

Haa balek agik ke cerite, jadi beberape hari ini aku bace dan dengar berite, ade budak-budak pemaen Pokemon Go ni maen e terlalu ekstrem. Ade yang teriak-teriak "Pikachu!! Pikachu!!!" di tengah jalan dan langsung berentikan motor e, ade yang besepeda sambel nyarek Pokemon dan akhernye temasok ke paret yang mengakibatkan dari ujong rambot sampai ujong kaki belumpor termasok hapenye, ade mobil yang nabrak pohon gare-gare terlalu fokus same hape, dan banyak macam ragam agik.

Sebenarnye kalo aku liat dari euforia pengguna smartphone dengan game pokemon go ni terlalu berlebihan. Kalo istilah kampong e, Norak.

Tapi dari sisi lain, si pencipta membuat game ini dengan sangat-sangat hebat dan cerdas. Beliau bise nerapkan algoritma penentuan letak pokemon di setiap tempat di seluruh dunia. Ntah macam mane modelnye. Ntah berdasarkan kesamaan nama tempat, kesamaan jenis, atau laen sebagainye. Pokoknye beliau ni hebat. Ape agik dengan proses pembuatan game ini yang terbilang cukup lama.

Dari sisi user, aku menyayangkan mereka yang terlalu ekstrem. Aku sih ndak bise melarang ape agik negahkan kitak-kitak yang nak maen. Cuman nak ngingatkan jak.

Game tu dibuat sekedar untok kesenangan dan sebatas penghilang penat. Jangan sampai game ngendalikan kehidupan kitak, ape agik sampai buat hidop kitak celake.

Balek agik ke dirik aku yang memang dasarnye bukan pemaen game. Karne dari dulu sampai sekarang aku paling tak bise yang namenye maen game petualangan. Bisenye cuman maen game catur, sudoku, tebak-tebakan, kuis, dan yang begitu-gitulah. Jadi emang ndak minat benar aku maen Pokemon Go. Paling suke-suke gitu yak.

Dan akhirnye aku buat statement seperti judul tulisan ini, "Daripade nyarek Pokemon, mending nyarek Menantu buat Emak". wkwkwkwkwk...

Karne emang sampai hari ini aku maseh belom ade pacar dan usia yang udah masok kategori boleh nikah. Jadi aku anggap game Pokemon Go cuman sekedar permainan biase dan hidop aku sebagai permainan sesungguhnye. #asek #eaak

Begitulah tanggapan aku terhadap game ini dan game laennye. Jangan sampai game membuat hidop kitak celake dan hidop kitak ancor lebor bederai. Sekian makaseh belonggok.. Muaaacchhh kecup manja.. 

omgoegel

Hopefully article about Daripade nyarek Pokemon, mending nyarek Menantu buat Emak useful for Om Goegel loyal readers. Know more about me, please read more on WHO AM I? page. Great thanks.

Number of Posts:

4 comments:

  1. Malah curhat "belum ade pacar" pulak die ni, eh, curhat apa promosi ya? #eakkk

    ReplyDelete
  2. Kayaknye kawan lagi butuh di SEO kan nih, mau pake kate kunci ape Bro? Bujang Ganteng Pontianak Cari Istrimon atau apa? :-D

    ReplyDelete

RULES:
1. Hindari komentar SARA, porno, atau melanggar HAM
2. Disini bukan zona pertikaian (silahkan bertikai di ring lain)
3. Link tidak jelas serta mengarah ke pelanggaran kode etik dan hukum yang berlaku adalah HARAM disini
4. Penulis tidak bertanggung jawab atas apapun bentuk efek samping dari penyalahgunaan atau penyalahartian terhadap apapun konten dari blog ini
5. Penulis memiliki hak untuk menolak/menghapus komentar yang dianggap melanggar pasal-pasal di atas

PS:
“Jadilah orang yang sopan dan cerdas dalam berkomentar”.
Ask if you are not sure and/or don’t know or eager to know more,
Give solution if you found any errors, stop komentar-komentar kosong!

Contact Form

Name

Email *

Message *